nuffnang ads

vortex

Saturday, 14 May 2011

IKAN KEMBONG KUKUS BEREMPAH
















Bahan-bahan:
  • Ikan kembong/ikan selar/ikan tenggiri
  • Bawang merah
  • Bawang Putih
  • Kunyit
  • Halia
  • Serai
  • Lengkuas - agak2 besar ibu jari tangan yer bukan kaki..:))
  • Cili kering
  • Garam secukup rasa
  • Daun pisang/aluminium foil
Cara-cara:
  1. Mula2 kisar semua bahan kecuali ikan yer puan2..
  2. Pastu masukkan ikan ke dalam daun pisang/aluminium foil.
  3. Masukkan semua bahan di kisar ke atas ikan.
  4. Pastu bungkus cantik2 and then kukus sampai masak.lebih kurang setengah jam..
  5. Siap sudahh..bole la dimakan..senang je kannn....:))

Wednesday, 4 May 2011

KENTANG GORENG SPECIAL





















Bahan-bahan:
  • 6 biji kentang
  • 1 cawan tepung jagung
  • 1 biji telur
  • Air dari peti sejuk secukupnya
  • Sedikit garam
  • Sedikit sos cili
  • Sedikit mayonis
  • Minyak untuk menggoreng
Cara-cara:
  1. first sekali buang kulit kentang. pastu belah ikut citarasa masing2.
  2. pastu rendam dalam air sambil diramas supaya keluar sagunya. basuh dan toskan hingga kering.
  3. lepas kering, campurkan tepung jagung, garam dan telur. campurkan sedikit demi sedikit air dalam peti sejuk sambil dipukul perlahan hingga rata dan tidak bergentel.
  4. panaskan minyak, celup kentang dan goreng hingga kekuningan.
  5. last sekali hidangkan dgn mayonis dan sos cili.pastu boleh la dimakan dengan hati yang gembira..nyum..nyum.nyumm...:))

Sunday, 24 April 2011

KEK KUKUS SERIKAYA

















Bahan-bahan:
  • 1 cawan marjerin
  • 1 cawan gula kastor
  • 5 biji telur ayam gred A
  • 1 tin susu pekat
  • 1 tin kecil kaya
  • 1/2 cawan tepung gandum
  • 4 sudu besar koko
  • 1 sudu kecil esen vanila
  • Sedikit pewarna merah jambu, hijau, kuning
Cara-cara:
  1. first sekali pukul gula dan marjerin hingga kembang. pastu masukkan telur satu persatu dan pukul sehingga sebati.
  2. lepas semua dah sebati, masukkan susu pekat, kaya, esen vanila dan tepung gandum. Pukul adunan sebati dan bahagikan kepada empat bahagian. Warnakan adunan dengan warna merah, hijau, koko dan kuning.
  3. last sekali tuangkan adunan di dalam acuan secara berselang-seli dan kukus selama 10 minit setiap bahagian.
  4. dah siapp....senang giler nak buat kann..:))

Monday, 11 April 2011

AGAR-AGAR CENDOL


















Bahan-bahan:
  • 1 peket agar-agar
  • 1 cawan air
  • 4 cawan cendol
  • 1 cawan gula pasir
  • 3/4 cawan gula merah
  • 4 biji telur
  • 3 cawan santan

Cara-cara:
  1. first rebus agar-agar bersama 1 cawan air dan gula pasir dulu okeyy..
  2. pastu..ambik gula merah dan cairkan bersama sedikit air. kemudian campur ke dalam santan.
  3. kemudian pukul telur dan campurkan ke dalam santan jugak.
  4. kacau rata dan masukkan santan ke dalam rebusan agar-agar.
  5. asingkan kepada 2 adunan, satu campur cendol, satu lagi campur gula merah.
  6. masukkan adunan bercampur cendol ke dalam bekas.kemudian masukkan ke dalam peti ais.tunggu sampai keras sedikit baru tuang adunan yang bercampur gula merah ke atas adunan cendol yang telah keras tadi..paham takkk..pastu masukkan ke dalam peti ais sekali lagi..tunggu sampai keras...
  7. bila da keras dan potong cantik2 bole la dimakann...hehe.:))

Thursday, 31 March 2011

KEK COKLAT MOIST
















Bahan-bahan:
  • 3 biji telur
  • 11/4 cawan tepung gandum -diayak
  • 1 cawan minyak jagung
  • 1/2 cawan susu pekat manis
  • 1 cawan susu cair
  • 1 sudu teh serbuk bikarbonat - diayak
  • 1 cawan serbuk koko 
  • coklat masakan - dicairkan
  • 1 cawan gula pasir
  • 1 sudu teh baking powder
Cara-cara:
  1. campurkan koko, gula, susu cair, susu manis, dan minyak masak ke dalam periuk dan masak sebentar di atas api yang kecil. masak sehingga semua larut okeyy..
  2. pastu ayakkan tepung, soda dan baking powder.
  3. telur pulak dipukul sehingga kembang dan dicampur dengan campuran koko tadi.
  4. gaul rata dan campurkan tepung.
  5. gaul sebati dan tuang ke dalam acuan. jangan sampai penuh yerr sbb nanti adunan naik.
  6. tutup acuan dengan alumunium foil agar tidak masuk wap.
  7. kukus selama 1 jam dan angkat. sejukkan kemudian tuang coklat masakan di atas kek tadi. hias mengikut kreativiti anda..siap...

Monday, 14 March 2011

PUDING KOKOMILO

















Bahan-bahan:
  • 30gm agar-agar tali
  • 3 senduk gula pasir
  • 1 tin susu cair
  • 1 1/2 cawan air
  • 1 cawan koko - 1/4  daripadanya milo - campurkan koko dan milo  pastu larutkan dgn sedikit air panas.
Cara-cara:
  1. mula2 cuci agar2 dan toskan. pastu masak agar2 dengan air sampai larut.
  2. tambahkan gula dan kacau hingga larut.
  3. tambahkan susu cair dan larutan kokomilo tadi. kacau sebati.
  4. masak hingga adunan mendidih dan kelihatan berkilat.
  5. last sekali masukkan adunan dalam acuan dan bekukan..

TERUNG GORENG BERLADA
















Bahan-bahan:
  • 5 batang terung - dipotong ikut kreativiti masing2
  • 2 biji bawang merah
  • 1 biji bawang putih
  • sedikit belacan
  • sedikit air asam jawa
  • garam
  • gula
  • ajinamoto
Cara-cara:
  1. first sekali kisar bawang merah, bawang putih, belacan, dan air asam jawa.
  2. pastu goreng terung hingga separuh masak.
  3. kemudian tumis bahan yg dikisar tadi hingga naik bau. tambahkan garam, gula dan ajinamoto mengikut citarasa.
  4. bila dah cukup semua baru masukkan terung yg digoreng tadi..kacau hingga sebati..siap..:))

Thursday, 10 March 2011

SAMBAL GORENG PETAI CILI PADI


















Bahan-bahan:
  • segenggam ikan bilis
  • 2 papan petai
  • 10 biji cili padi
  • 1 biji bawang besar
  • 3 biji bawang putih
  • asam keping
  • garam
Cara-cara:
  1. mula2 buang kulit petai.
  2. tumbuk cili padi, bawang besar dan bawang putih.
  3. pastu goreng ikan bilis dan ketepikan.
  4. kemudian goreng petai sehingga masak dan ketepikan  jugak.
  5. tumis bahan2 yang ditumbuk tadi hingga naik bau.pastu masukkan ikan bilis, petai, asam keping dan garam.gaul hingga sebati..siappppp....:))

Saturday, 5 March 2011

PUDING BUAH-BUAHAN













Bahan-bahan:
  • 10gm serbuk agar-agar
  • 3 cawan air
  • 1 setengah cawan  air laici dalam tin
  • 1 tin susu cair
  • laici - di potong kecil
  • 2 tin buah pic - dipotong dadu
  • 3 biji buah strawberry - di potong dadu.
Cara-cara:
  1. masukkan serbuk agar-agar, air termasuk air laici sekali yerr..dan gula ke dalam periuk.
  2. masak sehingga mendidih. kemudian tutup api.
  3. pastu masukkan susu cair dan buah. kacau rata.
  4. kemudian tuangkan ke dalam loyang yg telah dibasahkan dengan air terlebih dahlu.
  5. last sekali sejukkan di dalam peti ais..settle..:))

Sunday, 27 February 2011

NASI GORENG KAMPUNG















Bahan-bahan:
  • nasi putih
  • Isi Ayam - dipotong kecil
  • Udang 
  • Bawang Merah - dihiris nipis 
  • Bawang Putih - dicincang halus 
  • Petai - dipotong kasar 
  • Cili Padi - dipotong kecil 
  • Sawi - dicincang
  • Kubis - dicincang
  • Telur (2 bijii)
  • Cili Boh (2 sudu besar)
  • Belacan (1 sudu kecil)
  • Lada Putih (1/2 sudu kecil)
  • Garam (secukup rasa)
  • Kicap Cair (1 sudu kecil)
  • Kicap Pekat (1 sudu kecil)
  • Minyak (untuk menumis)
Cara-cara:
  1. mula2 panaskan minyak masak. pastu tumis bawang merah dan bawang putih sampai layu. 
  2. masukkan pula cili boh. tumis sampai naik minyak.
  3. bila dah naik minyak masukkan ayam, dan udang. goreng sampai masak.
  4. pastu pecahkan telur. kacau sampai hancur.tapi jangan hancur sgt. nti x sedap.
  5. bila telur dah dihancurkan masukkan pulak petai kubis, sawi garam, lada putih, kicap cair, kicap pekat, cili padi dan nasi putih. gaul sekejap sehingga semua bahan tadi sebati. dahh..settle..boleh la dimakan..:))

Sunday, 20 February 2011

AYAM MASAK KICAP

















Bahan-bahan:
  • ayam - dipotong besar (gaul dengan kunyit dan garam kemudian goreng)
  • 2 inci halia
  • 2 biji bawang besar- 1 untuk kisar 1 lagi hiris bulat2..
  • 6 ulas bawang putih
  • 20 biji cili kering- kisar berasingan
  • setengah cawan kicap manis
  • 4 sudu besar gula
  • 2 sudu besar air asam jawa
  • bunga lawang
  • cengkih
  • kulit kayu manis
  • minyak 
Cara-cara:
  1. mula2 kisar bawang putih, bawang besar, dan halia. cili kering pun kisar juga tapi kisar berasingan ok..ingat tuu..
  2. panaskan minyak..tumis bahan yang dikisar tadi bersama bunga lawang ,cengkih dan kayu manis...kecuali cili kering.
  3. bila dah naik bau baru masukkan cili kering..tumis sampai naik minyak.
  4. masukkan kicap dan gula. kacau hingga mendidih.
  5. pastu masukkan air asam jawa dan kacau lagi.
  6. bila dah mendidih masukkan ayam pulak.
  7. gaul hingga kuah sebati dengan ayam.
  8. last sekali masukkan hirisan bawang besar. kacau hingga bawang layu sikit jerr tau..

Friday, 18 February 2011

KERANG BERCILI
















Bahan-bahan:

  • 1kg kerang
  • 1 biji bawang besar
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 batang serai
  • 10 tangkai cili kering
  • 1 biji tomato
  • 1 cm halia
  • sedikit garam dan gula
  • sedikit minyak masak
  • air
Cara-cara:
  1. cuci kerang dan toskan.
  2. kisar semua bahan di atas kecuali kerang, garam dan gula.
  3. tumiskan bahan kisar dengan minyak hingga berbau harum dan pecah minyak.masukkan garam dan gula mengikut citarasa.
  4. pastu masukkan kerang..tambah sedikit air.
  5. kacau sehingga air kering dan  sampai kerang masak.siappp..:))

Thursday, 17 February 2011

scrambled egg sandwich
















Bahan-bahan:
  • roti putih
  • 2 biji telur ayam
  • 1 sudu mentega
  • sedikit susu cair
  • 1 keping keju
  • 1 sudu mayonis
  • sedikit garam
  • 1 biji tomato - dihiris bulat dan senipis yang mungkin *kalau xnk letak pun xper.
Cara-cara:
  1. pecahkan telur kedalam mangkuk..kemudian masukkan susu cair dan garam.pukul sikit.
  2. panaskan mentega di dalam kuali.
  3. bila mentega dah cair masukkan telur yg dipukul tadi..goreng dan hancur2kan..
  4. bila dah masak telur tu angkat kemudian gaul bersama mayonis..
  5. pastu sapukan telur tersebut pada roti..lapiskan keju diatas telur tersebut.
  6. lapiskan sekeping lagi roti diatas diatas keju tadi..kemudian bila settle semua tekan sikit biar padat..
  7. last sekali belah 2..xnak pun xper..siappp..sesuai buat breakfast..

Wednesday, 16 February 2011

SANDWICH TUNA















Bahan-bahan:
  • roti
  • tuna
  • 1 biji bawang besar - didadu
  • 5 tangkai cili padi - dihiris senipis yang mungkin
  • daun sup
  • lada sulah
  • timun - dihiris nipis
Cara-cara:
  1. masukkan tuna di dalam kuali. masak sebentar..masukkan cilipadi..masak bersama tuna.
  2. setelah tuna masak..angkat dan masukkan di dalam mangkuk..masukkan bawang besar, daun sup dan lada sulah. gaul sehingga rata.
  3. kemudian letakkan hirisan timun diatas roti..
  4. pastu letakkan tuna di atasnya..siappp..simple kannnn..:)

Tuesday, 15 February 2011

PIZZA ROTI




















Bahan-bahan:
  • roti gardenia/roti potong pun boleh jugak
  • sosej - hiris bulat dan nipis
  • slice cheese - dipotong memanjang..nk guna cheese chedar pun boleh.
  • sos cili / sos tomato
  • lada hitam/lada sulah
  • mayonis
Cara-cara:
  1. sapukan sos pada permukaan roti.pastu letakkan kepingan sosej pada roti tersebut.
  2. and then jgn lupa taburkan/paipkan/curahkan/letakkan/ whatever laaaaa.....xtau dah nak guna perkataan ape nih..jgn lupa curahkan mayonis di atas kepingan sosej tadi..hurmm
  3. susun/tabur cheese diatas permukaan roti yg telah di dicurahkan dengan mayonis tadi..
  4. jgn lupa yer taburkan sedikit lada sulah..
  5. last sekali bakar sehingga cheese mencair.
  6. tadaaaaaa..siap sudaaaa..

MURTABAK















Bahan-bahan:

  • bawang merah - dicincang
  • bawang putih - dicincang
  • kulit popia
  • 2 biji telur
  • setengah sudu rempah kari daging - bancuh dgn air
  • 2 biji ubi kentang - di potong dadu
  • daging cincang
  • sedikit minyak
  • daun sup
  • sedikit garam dan ajinamoto
Cara-cara:
*p/s:step 1-6 adalah cara utk buat inti murtabak
  1. tumiskan bawang merah dan bawang putih sampai layu.
  2. pastu masukkan serbuk kari yg telah di bancuh tadi. goreng sampai pecah minyak.
  3. kemudian masukkan daging. 
  4. bila daging dah masak masukkan kentang pulak. 
  5. jangan lupa masukkan garam dan ajinamoto. masak kentang sampai empuk.
  6. last sekali masukkan daun sup.
  7. untuk telur pulak..pecahkan telur di dalam mangkuk..kemudian masukkan inti yg telah di masak tadi ke dalam telur.kacau sehingga sebati.
  8. ambil kulit popia dan bungkus inti murtabak. cara bungkus ikut kreativiti masing..tapi kalau aku pulak lagi senang bungkus cam buat popia tuh..
  9. bila da bungkus goreng murtabak dengan api yg perlahan..dahhh..settle..

Saturday, 22 January 2011

PIZZA

















Bahan untuk kulit pizza :
  • tepung gandum (Cap Sauh)
  • 1/2 bungkus yis mauripan
  • 1 Cawan air suam
  • 1/2 cawan minyak masak
  • Garam secukup rasa
Bahan inti:
  • 6 Keping Daging burger- lenyek
  • 1 Tin Tomato puree
  • 1 Tin Marshroom - hiris nipis
  • 2 Biji bawang besar - dadu
  • 6 hot dog - hiris
  • Lada hitam serbuk
  • Oregano
  • Garam 
  • Cheese Morzella 
  • sedikit gula
  • lada benggala -dadu
Cara-cara:
  1. untuk kulit pizza gaulkan tepung bersama yis, garam, dan air suam..uli sampai jadi doh..pastu campurkan sedikit minyak dan uli lagi sehinnga sebati sampai tepung tu x melekat pada tangan..
  2. bila dah sebati canaikan doh tersebut pada bekas yg telah di griskan dengan butter.
  3. untuk inti pizza pulak..gaulkan semua bahan kecuali cheese, hotdog, dan lada benggala.
  4. bila dah sebati letakkan inti di atas kulit pizza.
  5. pastu baru taburkan hotdog, cheese dan lada benggala atas tuhh..
  6. last sekali bakar dgn suhu 190'c selama 20 minit..


Friday, 21 January 2011

ROTI KEJU















Bahan-bahan:
  • Roti gardenia 
  • 2 biji telur - dipukul
  • susu segar
  • keju parut
  • ½ sudu teh garam
  • ½ sudu teh serbuk lada sulah
  • sedikit mentega
Cara-cara:
  1. satukan telur, susu segar, keju parut, garam dan lada sulah di dalam satu mangkuk. kacau sehingga sebati.
  2. kemudian panaskan mentega di atas kuali
  3. setelah mentega cair, celupkan roti di dalam adunan tadi. kemudian goreng di dalam kuali yang ada mentega tadi..
  4. siap..sedap dimakan bersama sos cili dan mayonis..cubalah!!

Thursday, 20 January 2011

KUPANG GORENG














Bahan-bahan:
  • isi kupang- digaul dengan sedikit kunyit
  • kacang panjang
  • 2 biji cili merah - hiris
  • 1 biji bawang putih - hiris
  • 1 biji bawang besar - hiris
  • sedikit minyak masak utk menumis
  • garam secukup rasa
Cara-cara:
  1. panaskan minyak. pastu tumis bahan yg telah dihiris.
  2. kemudian bila dah naik bau masukkan kupang dan kacang panjang. 
  3. jangan lupa masukkan garam sekali.
  4. masak sebentar dan kacau rata.

Saturday, 15 January 2011

BUBUR SUM SUM

















Bahan-bahan:

  • 1 mangkuk tepung beras 
  • 1 biji kelapa(diperah sehingga santan cair) 
  • daun pandan 
  • sedikit garam
Bahan untuk kuah:
Gula melaka -masak gula melaka bersama air sehingga cair.

Cara-cara:
  1. Tepung beras dicampurkan dengan santan. 
  2. Kemudian kacau hingga sebati dan biarkan cair.
  3. Bila sudah sebati @ rata(tidak berketul-ketul) tenggekkan di atas api yang sederhana.
  4. Masukkan daun pandan n garam secukup rasa(lemak).
  5. Kacau selalu kemudian masak sehingga pekat. 
  6. Bila sudah masak, sejukkan di dalam bekas hidangan. 
  7. Kemudian boleh makan bersama kuah yang disediakan.

BUBUR JAGUNG















Bahan-bahan:
  • 1 paket jagus manis
  • 1/2 biji santan kelapa (pekat)
  • gula secukupnya
  • secubit garam
  • 3 helai daun pandan
Cara-cara:
  1. Masak santan atas api sederhana dan daun pandan dan kacau selalu
  2. Bila dah mendidih masukkan gula dan garam.. masak dalam 2 minit..
  3. Lepastu masukkan jagung..
  4. Biar dalam 3-5 minit.. dah siap!

Wednesday, 12 January 2011

MAGGI GORENG

















Bahan-bahan:
  • 2 bungkus maggi - celur dalam air panas sampai lembut.
  • 3 ulas bawang merah - kisar
  • 2 ulas bawang putih - kisar
  • 2 sudu besar cili kering kisar / cili boh.
  • 2 biji telur
  • 2 ketul tauhu- goreng dan potong kecil
  • perencah kari maggi
  • kicap cair/kicap masin
  • sayur -kubis, sawi, karot*ikut citarasa masing2.
  • minyak masak
Cara-cara:
  1. panaskan minyak.
  2. tumis bawang merah dan putih hingga naik bau.
  3. masukkan cili kisar. tumis sampai naik minyak,
  4. pecahkan telur dan tuang kicap cair. kacau sampai telur masak.
  5. tambahkan sayur dan tauhu. kacau rata. . masukkan sekali perencah maggi.
  6. kemudian baru masukkan maggi. kacau perlahan kalau xnak maggi hancur.
  7. okeyhh..sudah siap..moh kiter makan..:D

Tuesday, 11 January 2011

AYAM PERCIK















Bahan-bahan:

  • 1 ekor ayam - dipotong 4 bah.
  • segenggam cili kering - dikisar
  • 5 ulas bawang merah - dikisar
  • 4 ulas bawang putih - dikisar jugak
  • halia - besar ibu jari - dikisar jugak
  • 5 batang serai - pun dikisar jugak
  • 3 cawan santan pekat
  • setengah cawan air asam jawa
  • 1 sudu kecil gula
  • 1 sudu besar halba
  • garam secukup rasa
Cara-cara:
  1. mula sekali bersihkan ayam dan gaulkan dengan garam.
  2. kemudian masukkan ayam di dalam kuali  bersama semua bahan-bahan tadi. masak hingga kuah pekat.
  3. lepas tu angkat ayam yg ada dalam kuali, letakkan di atas pemanggang.
  4. bakar hingga nampak garing.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...